|
|
PORTELL, en l'edat
dels metalls
|
|
|
|
ANY
|
PERÍODE
|
REFERÈNCIA
BIBLIOGRÀFICA
|
|
|
|
|
|
Nota: Els documents que
trobeu escrits en blau són els
darrers que
s'han afegit a la secció.
|
|
|
|
3900 aC - 218 aC aprox. |
Edat dels Metalls |
Llegim en la Viquipèdia:
Dins de l'edat dels metalls,
s'hi pot incloure l'edat del coure, l'edat del bronze i l'edat
del ferro. Encara que aquestes són classificacions vàlides per a Euràsia
i a la costa nord d'Àfrica, no ho són tant per a la resta d'aquest continent
i per a Amèrica.
[ca.wikipedia.org
- Edat dels metalls. Consulta del 25.02.2024]
|
3900 aC - 2600 aC aprox. |
Edat del Coure: Eneolític |
Llegim en la Viquipèdia:
El Calcolític/Eneolític
(o Edat del Coure) valencià comença amb l'arribada dels primers
metalls, tractant-se d'un període de transició a l'Edat del Bronze. En
funció dels estils ceràmics pot dividir-se en dos períodes: Eneolític,
des del 3900 aC fins al 2600 aC, i Calcolític Campaniforme, del 2600 aC al
2100 aC.
La caça és una activitat cada
vegada menys exercida, tot i que encara hi ha indicis de la seua pràctica en
alguns jaciments d'aquest període. És més comú, però, el cultiu de
cereals i llegums, així com l'aprofitament del bestiar i dels
productes derivats d'aquest, com la llet o la llana. Proves
d'aquesta expansió agrària són les grans sitges de Niuet i Les
Jovades, tots dos pròxims a la localitat de l'Alqueria d'Asnar [prop de
Muro, a comarca alacantina del Comtat].
[ca.wikipedia.org
- Prehistòria als Països Catalans. Consulta del 25.02.2024]
|
2600 aC - 2100 aC aprox. |
Edat del Coure: Calcolític Campaniforme |
Llegim en la Viquipèdia:
La ceràmica campaniforme
comença a prosperar. Aquest tipus de ceràmica es caracteritza per presentar
vasos acampanats de profunditat considerable. Es pot observar
l'evolució que presenten les tècniques de decoració d'aquestes ceràmiques,
des d'un estil de ceràmica cordada (clavant cordes o teixits) i
puntes (alineacions geomètriques), fins a una ceràmica d'incisió
(realitzada amb eines punxants). Altres materials presents en aquest període
són les armes de coure, com ara punyals de llengüeta i
puntes de Palmela, les quals són una evidència
de la transició a l'Edat
del Bronze.
El nombre de poblats
s'incrementa en gran manera, imperant els assentaments a l'aire lliure i
sovint propers als rius. Les cases dels poblats comencen a adquirir
robustesa i consistència, habitualment construïdes de fang en combinació amb
vegetals, i de vegades al costat d'un sòcol de pedra com base. Aquestes
estructures poden presentar dues formes predominants: rectangulars (l'Ereta
del Pedregal, Navarrés) o circulars/ovalades (assentament de les Moreres,
Crevillent). Aquest últim assentament es troba, a més, envoltat per una
muralla amb baluards, cosa que, junt amb l'augment d'assentaments en zones
elevades (com la Rambla Castellarda, a Llíria), evidencia la preocupació
defensiva que començava a prosperar durant aquest període i que
s'intensificarà durant l'Edat del Bronze.
Mentre que a la resta de la
península Ibèrica comença a difondre's el megalitisme, durant el Calcolític
valencià sorgeixen les coves d'enterrament. En general, en aquestes
cavitats o esquerdes naturals s'enterraven col·lectivament als morts,
juntament amb un gran nombre d'estris i objectes d'adorn. De vegades
s'empraven per a aquesta finalitat les fosses o les sitges utilitzades per
emmagatzemar gra dins del poblat.
Entre els objectes trobats en les coves d'enterrament es troben
puntes de sageta de sílex, destrals, aixes, ceràmiques campaniformes
(tant pentinades com llises), i una gran varietat d'elements d'adorn,
com penjolls, ullals, collarets o petxines. A més, els objectes de coure
són cada vegada més diversos; d'aquest material s'han trobat ganivets,
punyals, cisells o punxons, entre altres elements.
Pel que fa als jaciments, potser la troballa més important en
aquest tipus de coves corresponga a Les Llometes, al terme municipal
d'Alcoi. [...]
[ca.wikipedia.org
- Prehistòria als Països Catalans. Consulta del 25.02.2024]
|
2200 aC - 1500 aC aprox. |
Edat del Bronze: Bronze Valencià |
Llegim en la Viquipèdia:
Amb la introducció del
bronze per a la fabricació d'eines s'inicia l'Edat del Bronze. L'agricultura es
desenvolupa, els assentaments són cada vegada més
complexos, i les societats es comencen a jerarquitzar. La ceràmica és
el material més abundant, encara que també són significatius els útils de
pedra i os. Sorgeix la metal·lúrgia, sent el tret distintiu principal
d'aquest període, i s'inicia tímidament la producció tèxtil. Els
assentaments es localitzen en general en zones elevades i presenten muralles
de pedra.
La seua datació és objecte de
discussió, encara que en general tots els autors accepten que la seua durada
és d'un mil·lenni. En canvi, segons quins autors el seu inici pot oscil·lar,
sent el més acceptat el seu començament al voltant del 2200 aC i la seua
finalització al voltant del 1000 aC. Dins d'aquest període s'ha definit el
Bronze Valencià (2200 aC - 1500 aC) i el Bronze Tardà (1500 aC -
1000 aC). A més, com les fronteres entre l'Edat del Bronze i l'Edat del
Ferro es mostren en certa manera difuminades, s'ha definit el Bronze Final
(1000 aC - 800 aC aprox.) com una etapa de transició.
Miquel Tarradell va identificar
el Bronze Valencià en la dècada de 1960 com una cultura pròpia de la regió
valenciana, i independent de la cultura argàrica provinent d'Almeria. Les
característiques que diferencien al Bronze Valencià són principalment l'absència
d'enterraments sota les cases, l'escassetat d'elements metàl·lics,
i la inexistència d'alguns objectes ceràmics, com ara copes o
elements carenats.
Aquest concepte continua vigent
en l'actualitat, encara que amb alguns matisos que altres prehistoriadors
han introduït. No obstant això, encara que el nord i el centre del País
presenten objectes de la cultura del Bronze Valencià, la província
d'Alacant rep fortes influències de la cultura argàrica. [...] Del
Bronze Tardà es té poca informació al País Valencià a causa de l'ús de
materials tous i poc duradors, encara que s'ha documentat l'existència
d'activitat social i comercial.
L'agricultura i la ramaderia
són les activitats econòmiques principals. Els conreus van augmentant el
seu rendiment i producció, degut sobretot a la inclusió de noves espècies
[mill o panís?]
i a l'alternança entre cereals i llegums. La introducció de
l'arada va permetre una agricultura extensiva de secà. Quant a la
ramaderia, aquesta es basava en la cria de cabres i ovelles, ja que
se'n pot aprofitar la llet i els seus derivats (formatge i iogurts),
així com la
carn i la llana. També es criaven,
encara que en menor proporció, porcs, cavalls, o bous,
aquest últim també utilitzat com a animal de tracció per l'arada.
Ocasionalment, es caçaven senglars i conills, tant per aprofitar la
seua carn com per protegir els cultius.
La recerca de terres de cultiu i
el bestiar, juntament amb l'augment de la població, va conduir a una marcada
explotació del territori. La principal conseqüència d'això va ser una desforestació
accentuada, ja que els boscos propers a les poblacions
eren aprofitats per a la construcció i l'obtenció de llenya, entre altres
activitats.
La ceràmica es caracteritza per
ser d'escassa qualitat i per posseir poca o nul·la decoració. Entre aquests
elements es troben bols, gerres o formatgeres. Els
trets de les ceràmiques han permés identificar diferències comarcals, les
quals podrien ser degudes a les adaptacions al medi que van haver de dur a
terme els pobladors, així com a les influències externes de les diferents
cultures. Les destrals de pedra polida continuen fabricant-se, al contrari
que els elements de sílex, que deixen pràcticament de produir-se. Altres
materials de pedra són els morters, maces, martells o dents de falç.
[...] Alguns jaciments en els quals s'han trobat fusaioles i
peses de teler, així com fibra de lli, evidencien l'inici
de les activitats tèxtils. [...]
L'aparició i el desenvolupament de la
metal·lúrgia conformen la característica principal del període,
encara que aquesta no explica per si mateixa tots els canvis
socioeconòmics que va esdevenir.
La producció de bronze al País
Valencià fou molt reduïda, a causa de l'escassetat minera en general del
territori, i en particular de les matèries primeres necessàries per a la
fabricació de l'aliatge (coure i estany). Així doncs, la regió
valenciana va haver de proveir-se gairebé exclusivament d'extraccions
mineres externes, sobretot de zones més meridionals com Almeria i
Múrcia, on, a més d'abundar els afloraments de coure, també destaca la
facilitat d'accés a aquests. L'excepció és la serra d'Oriola, una zona
rica en recursos miners [...]. Existeixen altres zones mineres de
menor importància, com les proximitats del riu Palància, entre les
províncies de València i Castelló, encara que el seu aprofitament no es
va iniciar fins finals de l'Edat del Bronze. [...]
El tresor de Villena (trobat en 1963 i visitable al Museu
Arqueològic de Villena) és un conjunt d'elements d'orfebreria compost per
66 peces d'or, plata i ambre que en total pesen gairebé 10 quilograms.
Després de les Tombes Reals de Micenes (Grècia), del major tresor auri
de tot Europa. [...]
[ca.wikipedia.org
- Prehistòria als Països Catalans. Consulta del 25.02.2024]
|
1500 aC - 1000 aC aprox. |
Edat del Bronze: Bronze Tardà |
En la versió castellana de la
Wikipedia llegim (la catalana a penes diu res, segurament, perquè ací
gairebé ni va arribar):
Península Ibérica. Durante el
Bronce Medio (o Argar B) los enterramientos siguieron efectuándose
dentro de las casas, pero depositando los cadáveres dentro de 'pithoi'
[Un 'pithos' és una gerra gran de forma ovoidal i panxuda que
s'utilitzava per a conservar qualsevol cosa]. Los ajuares denotan una mayor
jerarquización que en la etapa anterior, habiéndose llegado a
establecer hasta cinco clases sociales. Se ha comprobado la generalización de la
herencia
y una mayor esperanza de vida para las
clases sociales superiores.
A partir del 1650 a.C. se ha
constatado una desestabilización de la sociedad argárica, en la cual
confluyeron factores como el agotamiento de los campos y bosques, la
modificación de los sistemas productivos y posibles conflictos internos.
Todo ello condujo a una decadencia irreversible y el abandono
de los poblados hacia 1500 a.C. [...]
[es.wikipedia.org
- Edad del Bronce. Consulta del 25.02.2024]
Sobre la Cultura dels Túmuls (1600 - 1200
aC), llegim en la Viquipèdia:
La cultura dels túmuls (Hügelgäberkultur, en alemany) es va
caracteritzar per la pràctica de l'enterrament per inhumació del cos
dels morts en túmuls. Es va desenvolupar a Europa Central durant l'edat
del bronze (entre 1600 aC fins al 1200 aC).
Cal anar amb compte i no confondre les coses:
Els túmuls s'han utilitzat en altres llocs d'Europa des de l'Edat
de pedra fins a l'edat del ferro; el terme "Cultura dels túmuls" es
refereix específicament a la variant sud-alemanya de l'Edat del bronze.
[ca.wikipedia.org
- Cultura dels túmuls. Consulta del 25.02.2024]
Sobre la Cultura del bronze atlàntic (1300 -
700 aC), llegim en la Viquipèdia:
L'Edat del bronze atlàntic és un complex cultural de l'edat del
bronze que es va produir entre els anys 1300 i 700 aC a zones d'Europa
atlàntica com Portugal, Andalusia, Galícia, Armòrica (part de la
Gàl·lia) i les Illes Britàniques. [...]
[ca.wikipedia.org
- Cultura del bronze atlàntic. Consulta del 25.02.2024]
Sobre la Cultura de Camps d'Urnes (1200 -
1100 aC), llegim en la Viquipèdia:
La cultura dels camps d'urnes o cultura sorotàptica
[terme encunyat pel filòleg Joan Coromines de l'alemany
'Urnenfelderkultur', que uneix els mots "urna cinerària" i
"enterrar"]
pertany a la part final del període de l'edat del bronze. Ha estat
possible dividir el desenvolupament d'aquesta cultura en tres fases: Fase preliminar (1200 a 1100 aC). Aquesta fase constitueix
una etapa de transició entre el bronze mitjà i el bronze final.
És característica d'aquesta etapa la barreja en les necròpolis dels
dos sistemes d'enterrament, inhumació en túmuls i incineració. Es
creu que tribus o grups protoceltes, probablement poc nombrosos, es van
barrejar entre grups de població amb cultures neolítiques tardanes, i
s'instal·laren en passos estratègics (guals dels rius i afluents).
Fase colonitzadora (1100 a 1000 aC). Aquest període comprén
una època de colonització i apropiació de terres i d'inici del
cultiu de la terra. És en aquesta època quan es produeix un avanç
decisiu en la tècnica del bronze: s'aboca el material fos en motlles
de nucli reservat, es bat i s'endureix, s'aconsegueix obtenir xapes
bastant primes que s'usaven per a confeccionar recipients complicats. La
ceràmica també va arribar a una notable perfecció, i
tot i que encara no es coneix el torn, les peces de ceràmica,
inspirades en les complexes peces obtingudes amb làmines de bronze, són
de gran finor en la superfície i d'un polit i un acabat extraordinaris.
La incineració s'estén i es fa gairebé general. Les excavacions
de poblats mostren uns "fons de cabana" (zona excavada d'un a dos
metres, on es localitzen les troballes) que, per la seva densitat,
indiquen l'existència de veritables poblats. L'economia passa
d'un predomini pastoral del final del bronze a una economia
predominantment agrícola. L'ús de la falç de bronze i la
invenció dels carros amb rodes contribueixen al desenvolupament de
l'agricultura, i la població que la practica tendeix a tornar-se
sedentària.
Fase d'estabilització (1000 a 900 aC). Suposa una nova
època d'estabilització i de trasllats locals de poblacions;
reapareixen els enterraments en túmuls (potser fets per les
poblacions que s'alliberaven de la presència protocelta o per les
poblacions acabades de sotmetre-s'hi) i la decoració ceràmica
d'incisions profundes. No hi ha cap dubte que la cultura dels camps
d'urnes es difon en aquesta època per tota la Gàl·lia i penetra en la
península Ibèrica, probablement pels passos centrals dels Pirineus.
Potser amb anterioritat havien penetrat elements del grup il·liri, abans
de l'any 1000 aC, procedents d'Itàlia o Provença, com suggereixen Martín
Almagro o Santaolalla. Entre el 900 i el 800 aC es produeix un canvi
climàtic decisiu. D'un clima càlid i sec es passa a un que ocasiona
pluges persistents i inundacions en sèrie. Algunes poblacions abandonen
els seus hàbitats a les zones baixes a la vora dels rius.
I, en la mateixa entrada de la Viquipèdia, la
penetració protocelta i celta al sud dels Pirineus, la diferencien en
quatre fases:
1) Fase il·líria (1000 aC aprox.), dubtosa i, en tot cas,
molt escassa. Alguns grups il·liris van poder arribar a la península i
remuntar l'Ebre. En tot cas, quedaria circumscrita a Navarra i potser a
Catalunya.
2) Fase protocelta (950 - 700 aC). Subdividida en quatre
períodes: català I (950 - 850 aC, en què els protoceltes s'assenten en
part de Catalunya i part d'Aragó), període d'extensió (850 - 750 aC, en
què els protoceltes s'estenen per la vall de l'Ebre i arriben a
Navarra), període d'assimilació (750 - 650 aC, amb introducció de la
cultura indoeuropea en la població local de les zones en les quals s'han
establert els protoceltes), i català II (650 - 500 aC, considerat, bé
una nova ornada d'emigrants indoeuropeus, o bé un període de decaïment
de la religió dels celtes).
3) Fase de la cultura de Hallstatt (700 - 500 aC). Se
subdivideix també, en aquest cas, en tres períodes: d'arribades a
Navarra, d'arribades a l'altiplà central, i d'arribades al nord i
nord-oest.
4) Fase post-hallstàttica i de La Tène (500 - 300 aC). Es
divideix en tres períodes: arribada dels gals (500 - 450 aC),
perdurabilitat de la cultura de Hallstatt (500 -a 450 aC) i període de
La Tène (400 -a 300 aC). [...]
Els protoceltes establerts a la península cultivaren el blat i
l'ordi i es dediquen al pasturatge de bestiar boví i llaner,
i segurament al comerç. Probablement coincidint amb els canvis
climàtics, aquestes poblacions remuntaren l'Ebre buscant nous
assentaments (cap al 850 aC) i arribaren a Navarra, on fins i tot
persisteix una cultura neolítica amb escassa penetració dels metalls,
habitada per l'ètnia pirinenca estesa des d'Aragó a la Cornisa
Cantàbrica. [...] Sembla segur que els protoceltes van portar
els cavalls, animals que havien existit en el paleolític, però que
després havien emigrat i desaparegut de la península amb els canvis
climàtics. L'utilitzaven per als desplaçaments i com a animal de
càrrega. [...] Disposar de cavall i la tinença d'armes de
ferro donava als celtes una indubtable superioritat militar sobre les
endarrerides poblacions autòctones. [...] Altres novetats
aportades pels protoceltes van ser la cervesa (ja usada per
frigis, tracis, armenis i, especialment, els il·liris, on era de consum
freqüent cap al 1200 aC) i el vi (conegut pels pobles
indoeuropeus des de temps remots, cap al 3000 aC, i a Egipte i l'Orient
Mitjà; es va difondre cap al 2000 aC per Grècia i els Balcans i, abans
que els protoceltes, els il·liris, entre els anys 1500 i 1000 aC; a la
península no queda clar si el van introduir aquests protoceltes o pels
fenicis, mitjançant les seues colònies del sud peninsular).
[ca.wikipedia.org
- Cultura dels camps d'urnes. Consulta del 25.02.2024]
Sobre Coromines, hi ha un article
excel·lent de Joan Veny, que diu, entre moltes coses que:
La proposta
del 'sorotapte' o 'sorotàptic' no ha tingut gaire acceptació. És important
el nombre de mots que atribueix a aquest poble, entre els quals figuren de
tan corrents com 'agafar', 'amagar', 'tancar', 'pair', 'clapa', 'clot',
'corc', etc. (Dini, 2000: 26-29), així com fenòmens tan singulars com el de
la palatització de L- inicial en català i astur-lleonés. Una anàlisi atenta
i aprofundida dels casos pot revelar que alguns pertanyen a una etapa
anterior o posterior a la cultura dels camps d'urnes, en aquest darrer cas,
convé recordar que pobles bàltics com els galindi (incardinats dins
els sorotaptes) van participar en les grans emigracions cap a les costes del
Mar Negre on van establir contacte amb els gots i amb els quals haurien
emigrat cap a la península Ibèrica (Dini, 2000: 37-40).
[VENY, Joan (2007): Coromines,
colós de l'etimologia. p.14. "Zeitschrift für Katalanistk".]
romanistik.uni-freiburg.de
Sobre la Cultura de La Tène (500 - 50 aC), llegim en la Viquipèdia:
La cultura de la Tène fou el darrer període de l'edat de ferro
preromana a l'Europa. Va abraçar un període entre el 500 i el 50 aC, amb
tres períodes diferents. Es caracteritza per una major unitat
cultural dels "celtes", i un sentiment d'unitat ètnica i
sobretot religiosa a través dels druides o sacerdots.
Amb l'arribada de l'onada de població gal·la, els trets físics, de
caràcter i culturals dels celtes adopten característiques ja molt
marcades. Encara que els celtes tenien bona estatura, els gals eren fins
i molt més alts. Tots els pobles celtes, i els gals no n'eren excepció,
eren valents. En aquesta època era característica la seva irritabilitat.
També se'ls considerava exaltats. Desafiaven la mort en els combats i
mataven les seves famílies si les veien en perill. Eren austers i
lleials. Fins i tot, vencedors en combat, respectaven l'enemic. Tenien
gran afició a la beguda. Eren arrogants, busca-raons i crèduls.
[...]
Sobre els gals que van entrar a la península Ibèrica, diu aquest article:
Uns nous pobles indoeuropeus, els anomenats gals, van
penetrar a la península Ibèrica cap al 500 aC. Encara que la cultura
hallstàttica va perdurar, els gals deixaren abundants rastres de la seva
penetració. La toponímia ens mostra el seu pas per Aragó amb noms
com el riu Gállego i el riu Arva, ciutats com Mallén, Gallur, Mogallón,
Munebrega, Gallocanta, Fòrum Gallorum, Gallicum, Gorum, Arcobriga, etc.,
i altres nombrosos topònims menys coneguts. Amb els gals va penetrar la
cultura de la Tène. La penetració va quedar bastant circumscrita a la
zona aragonesa i a la vall de l'Ebre central. Els celtes de la cultura
posthallstàttica queden influïts per aquesta cultura a la qual no tarden
a assimilar-se en molts aspectes, i donen origen a una sèrie de clans
(els cum) agrupats en una tribu, a la capital confederal de la qual
s'arribarà de vegades a emetre's moneda.
[ca.wikipedia.org
- Cultura de La Tène. Consulta del 25.02.2024]
|
1000 aC - 800 aC aprox. |
Edat del Bronze: Bronze Final |
Llegim en la Viquipèdia:
Durant el Bronze Final
la varietat agrícola en els cultius adquireix una major importància,
introduint espècies com el lli, al jaciment de Cabezo Redondo
(Villena), o el mill, documentada a la Mola d'Agres (Agres). A més,
sorgeixen grups ramaders d'elevada mobilitat, que ocupen temporalment
alguns assentaments nous.
La ceràmica característica
d'aquest període és una ceràmica carenada (la carena és l'angle o corba que
presenta en la seua superfície) feta a mà i amb base plana, amb diferents
tipus de decoració (incisa, excisa, o acanalada).
La regió valenciana exercia de
xarxa intercomunicadora entre les diferents cultures existents durant
aquest període. El País Valencià es va veure influenciat, en gran mesura,
per la cultura dels camps d'urnes, provinent de Centreeuropa, així
com per la cultura de Cogotas I, originària de l'altiplà peninsular. Al
voltant del 1100 aC està documentada la primera influència de la Cultura
dels Camps d'Urnes, a la província de Castelló, trobant-se objectes
d'aquesta cultura de fins al 650 aC. Entre aquests objectes cal destacar les
ceràmiques [...] i entre els costums inculquen nous rituals
d'enterrament. [...]
Està documentada una crisi en
els assentaments, que van ser abandonats de forma progressiva a la fi
del Bronze Tardà. Aquest abandó va ser més accentuat a les províncies
d'Alacant i València. A conseqüència d'això, en el Bronze Final van
sorgir nous assentaments en ubicacions diferents, alguns dels quals
formarien importants centres urbans durant l'Edat del Ferro. No obstant
això, la major part d'aquests nous assentaments van ser refugis on alguns
grups de pobladors practicaven explotacions ramaderes, amb habitatges
construïts amb materials poc duradors. [...]
A la província de Castelló es
documenten alguns jaciments nous, com Vinarragell (Borriana) i Torrelló del
Boverot (Almassora), influenciats, en gran manera, per la Cultura dels
camps d'urnes.
La cultura dels camps d'urnes
provinent de Centreeuropa va portar la pràctica de la cremació de cadàvers,
la qual consistia a incinerar als difunts i dipositar les seues cendres sota
terra en una urna ceràmica.
Destaquen tres tipus de rituals
d'enterrament:
- Incineració, per
posteriorment dipositar les restes en urnes ceràmiques: la necròpolis
més coneguda del País Valencià és la de Torrelló del Boverot (Almassora),
on es practicava aquest tipus de ritual. També s'ha documentat a Cabanes, la
Salzadella i La Montalbana (Ares del Maestrat).
- Inhumació en cova:
característics de la zona de la Foia d'Alcoi i el Comtat de Cocentaina.
- Incineració, per després
dipositar les cendres en estructures tumulars: provinents del nord-oest
(riu Segre i Baix Aragó), va influenciar una part de la província de
Castelló.
[ca.wikipedia.org
- Prehistòria als Països Catalans. Consulta del 25.02.2024]
|
|
Edat del Bronze |
En el llibre "Maestrazgo, laberinto de silencio",
Montserrat Martínez diu:
Cuando llega la extensa etapa que denominamos
Edad de
Bronce (2000/1900-1600 a 1500-1150 aC) comprobamos el progresivo desarrollo de
unas formas de vida que intensificarán la sedentarización y la consiguiente
ocupación estable del territorio. Se realizarán prácticas agrícolas, pero con
una ganadería donde la trashumancia estacional será muy importante. Conocerán
el aprovechamiento de rastrojos y barbechos para los animales y se alimentarán
de ovicápridos, cerdos y bovinos. En definitiva, practicaban unas actividades
propias de una economía de subsistencia, sin acumulación de excedentes. Esta
evolución es más temprana e intensa en las tierras bajas y en las hoyas, donde
el medio geográfico y la relación con otras comunidades facilitará el desarrollo
más rápido de las técnicas agrícolas, aunque sin arrebatar la primacía a la
actividad ganadera de toda la zona.
[MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Montserrat. Maestrazgo, laberinto de silencio.
Capítulo:
La prehistoria y la antigüedad. pàg. 41. Parque Cultural del Maestrazgo. Plan de
Dinamización Turística del
Maestrazgo. Teruel. 2003]
|
|
Edat del Bronze |
En el catàleg de jaciments de la
Conselleria de Cultura apareixen diversos jaciments de Portell. Un d'ells és
el Poblat del Turó de la Barcella, del Bronze.
Assentament menut localitzat en
una situació geogràfica molt bona, en una terrassa que penja sobre la Rambla
de Sellumbres, al marge esquerre del congost format per la Roca Roja i la
Roca Parda. Conserva restes de possibles estructures arquitectòniques, molt
arrasades per la forta erosió. Malgrat les seues reduïdes dimensions, té una
notable quantitat de material ceràmic no tornejat, destacant les decoracions
plàstiques amb cordons digitats, incisos i impresos. També ha proporcionat
un conjunt lític i amb diverses peces retocades.
[Pilar Ulloa Chamorro. Web de la
Conselleria]
|
|
Edat del Bronze |
En el catàleg de jaciments de la
Conselleria de Cultura apareixen diversos jaciments de Portell. Un d'ells és
el Poblat del Masico la Penya, de cronologia indeterminada entre el
Bronze i medieval. Segurament es deuen referir a Portell el Vell.
Situat en un morrot de roca,
protegit pels dos costats per cingles, la qual cosa permet que el lloc siga
fàcil de defendre. Presenta una molt bona visibilitat. Pel que fa al
material trobat podem dir que almenys ha estat ocupat en dos períodes, el
més antic del bronze i posteriorment en època medieval. Un dels punts que
cal destacar són els amuntegaments de pedres que es poden veure pel cim del
morrot. Sembla que aquestes pedres devien pertànyer a antigues estructures,
molt probablement a una muralla, però després d'aquestes han sigut
reaprofitades per a altres construccions més modernes. Actualment, al cim del
morrot, quasi no queden restes materials i aquestes les trobem en els
vessants. Es pot apreciar clarament un únic lloc d'accés que, normalment,
hauria d'estar protegit per una muralla. A més dels fragments ceràmics del
bronze i medievals, també trobem fragments de sílex. Cal destacar la
presència de la Font de la Cova d'Antolà prop d'aquest jaciment.
[Marta Segura Ortí. Web de la
Conselleria]
|
|
Edat del Bronze |
Fidel Puig, en el
seu llibret sobre l'Anglesola, es fa ressò d'unes troballes registrades al
seu poble:
24.
HALLAZGO SIN PROCEDENCIA CONCRETA II. También en 1923, P. Bosch cita un hacha plana
de bronce conservada entonces en el Museo Arqueológico de
Madrid (Bosch, 1923, p. 45). Recogida por A. Beltrán en 1955 (Beltrán
Martínez, 1955, p. 26, Lám. 9 g.), aparece incluida en el estudio de L.
Monteagudo publicado en 1977 (Monteagudo, 1977, p.100, nº 612, Lám. 33, y
Atrian y otros, 1980, p. 166, nº 318). Mide 8 cm. de alto y actualmente se
conserva en el Museo Arqueológico Nacional. Se trata de un hacha argaroide,
que este autor clasifica en el Grupo 9, variante AI, llamada de Ballybeg,
con una cronología aproximada de 1700-1500.
25. HALLAZGO
SIN PROCEDENCIA CONCRETA III. Entre las piezas procedentes de la colección
Vilanova existentes en el Museo Arqueológico de Nacional (Adquisiciones,
1947, p. 36, Lám. 4, 1), hay un hacha de apéndices laterales cuyas
medidas son 16,5 cm. de alto por 4 cm. de ancho. L. Monteagudo la clasifica
en el Grupo 20, tipo A, llamado de Teruel, característico del Bronce Final,
con una cronología aproximada de 800-600 (Monteagudo, 1977, p. 139, nº 823,
Lám. 50, y Atrian y otros, 1980, p. 166, nº 318).
26. EL PUNTAL
DEL MORO. Espolón rocoso que se prolonga hacia el Sur desde La Muela de la
Iglesuela, sobre el Barranco de la Tosquilla, a unos 1.500 m. de altitud (Altaba,
1978, p. 41, y Atrian y otros, 1980, p. 167, nº 321). Su único acceso, por
el Norte, aparece cortado por un alto montículo formado de piedras y barro,
del que arrancan sendos muros laterales. El poblado se encuentra muy
arrasado, apareciendo abundantes restos constructivos y cerámicos en las
pronunciadas pendientes que descienden hacia el barranco, especialmente en
la de poniente. La cerámica es la típica de la Edad del Bronce,
fabricada a mano, reforzada con cordones aplicados y decoración a base de
impresiones ungulares, etcétera. S. Gómez Bellot, que fue maestro de
Vilafranca (Castellón) hacia 1970, encontró un pequeño brazalete de
bronce, en forma de torques, actualmente perdido. Por sus
características, presecia de objetos metálicos, etcétera, podría tratarse de
un poblado de momentos avanzados de la Edad de Bronce.
27. LA PEÑA
DEL MORRÓN. Es una prolongación en forma de espolón rocoso de La Muela de la
Iglesuela, que se levanta sobre el pueblo a una altitud aproximada de 1.440
m. Está orientada hacia el Este y en su extremo se encuentra una gran cruz
(Cuenta la tradición que San Jaime, persiguiendo a los moros, saltó con su
caballo desde este lugar hasta las proximidades de la Ermita del Cid, donde
se conservan las herraduras de su montura marcadas en una roca. Es una
leyenda que hay que incluir en otras del mismo género, origen de topónimos
como "El Salto del Caballo"). Se conservan restos de un montículo que
corta transversalmente el acceso desde el Oeste, y también sobre el camino
que desde el pueblo asciende por la ladera norte. En su parte sur se ven
restos de algunas construcciones muy destruidas, entre las que pueden
recogerse algunos fragmentos cerámicos fabricados a mano y otros
típicamente ibéricos. Pieza destacable es una placa hembra de un broche
de cinturón de garfios, partida, de poco más de 1 mm. de grosor, con
cuatro aberturas bordeadas por una cenefa decorada con pequeños puntos, y
dos agujeros en los extremos para los remaches de sujeción (fig. 9 [hi
ha un dibuix de com seria aquesa peça, en la pàgina 27]). Dadas las
características del lugar, es posible la existencia de un primer
asentamiento de la Edad de Bronce, sobre el que más tarde se levantaría el
poblado ibérico.
28. LA MONOTA.
Pequeño montículo situado en esta partida, sobre el Barranco de las Mulas,
en el banco calizo. Su altura es cercana a los 2 m., y presenta algunas
remociones furtivas en uno de sus lados. No se encuentran restos cerámicos.
Dada las escasas condiciones defensivas del lugar y la aparente inexistencia
de restos constructivos que pudieran permitir su identificación con una
fortificación turriforme, es probable que se trate de un túmulo funerario.
29. LOS
CABEZOS. En la ladera SE de esta loma, no lejos del Mas de las Lomas, a poco
más de 1.300 m. de altitud, se conservan los restos de una torre de
planta redondeada, construida con grandes bloques de piedras. Junto a ella
parecen existir restos de una pequeña estructura adosada. Se trata de una
construcción aislada. Podría tratarse de una fortificación turriforme
perteneciente a la Edad del Bronce.
33. LA CUEVA
DE LA BONIFACIA. Situada en la margen derecha del Barranco del Cid, ya en
las cercanías de La Rambla de las Truchas y frente al Morrón del Cid, a unos
1.120 m. de altitud, junto a otras pequeñas cavidades y abrigos que se abren
en el banco calizo. Es un abrigo de unos 15 m. de profundidad, cuya boca
mide unos 50 m. de ancho por 4 de alto. Conocida desde hace años (Obarty y
Garay, 1978, pp. 28-29; Altaba, 197 8, p. 41, y Atrian y otros, 1980, p.
167, nº 320), en su interior se encontraron restos óseos y cerámicos
pertenecientes a la Edad del Bronce. La cerámica está fabricada a mano, con
la superficie alisada, reforzada con cordones aplicados y decoración a base
de impresiones ungulares y digitales.
[PUIG IZQUIERDO, Fidel
Alejo. La Iglesuela del Cid y su ermita. Datos geográficos e históricos.
pàg. 25-29.
Imprenta Ferrando. Alcañiz. 1991]
|
1300 aC - 800 aC |
Edat del Ferro |
Llegim en un atles
històric:
Europa en la primera
Edad del Hierro. En los últimos siglos de la Edad del Bronce se había
desarrollado en Europa central la "cultura de los campos de urnas",
así denominada porque sus ritos funerarios implicaban la incineración y el
entierro de las cenizas en urnas. Es probable que sus creadores fueran los
antepasados de grupos indoeuropeos, como los celtas, los eslavos, los
itálicos y los ilirios. Luego, en el siglo IX a.C., surgió la "cultura de
Hallstatt", llamada también primera Edad del Hierro porque coincide con la
introducción de este metal en Europa. Se piensa que algunos de los pueblos
de la cultura de Hallstatt eran de lengua celta.
I afegeix:
Hispania
prerromana. Se sabe poco sobre los
pueblos que habitaban la península Ibérica antes de la conquista romana. En
las costas mediterráneas, en las que la influencia púnica (fenicia) y griega
contribuyó al desarrollo de la civilización, se hablaba la lengua ibera,
conocida por algunas inscripciones.
[AVILÉS FARRÉ, Juan y
otros. Atlas Histórico Universal, EL PAÍS-Aguilar. p. 34.
Editorial Aguilar. Madrid. 1995.]
|
1000 aC - 218 aC aprox. |
Edat del Ferro - ibers |
A la Viquipèdia, en un article sobre la nostra llengua,
diu:
Del 1000 al 218 aC
s'estableixen al territori que actualment es coneix com a Països Catalans
diversos pobles, que parlaven llengües diferents: els sorotaptes
[camps d'urnes], els
celtes, els fenicis, els grecs o els ibers.
Aquestes són les llengües que conformen el substrat del català. El 218 aC
els romans desembarquen a Empúries i ocupen l'actual territori de Catalunya.
Tot i haver desembarcat el 218 aC, la romanització del territori no
començà fins al segle I aC, i el centre en fou Tarragona. [...] De
mica en mica es va anar produint un canvi lingüístic en aquests territoris,
i després d'una etapa de bilingüisme entre el llatí i les llengües indígenes,
el llatí s'acaba imposant. No obstant això, s'observa en el llatí parlat en
cada territori particularitats fruit de la influència de les llengües indígenes
que s'hi parlaven (substrat). D'aquesta manera, des d'un primer moment hi ha
diferències entre el llatí parlat a la península Ibèrica i el d'Itàlia, i
encara, dins el llatí de la península també hi ha diferències. Els
parlants, però, no tenien encara consciència d'aquestes diferències.
[...]
[ca.wikipedia.org
- Història de la llengua catalana. Consulta del 25.02.2024]
|
900 aC - 500 aC aprox. |
Edat del Ferro |
Llegim a la Viquipèdia que aquest terme, 'edat
del ferro', "ha perdut valor com a etapa històrica, car és tan sols
aplicable dins l'àmbit europeu".
L'edat del ferro en dos períodes: el de la
cultura Hallstatt (800 - 500 aC) i el de la cultura de La Tène
(500 - 50 aC).
L'edat del ferro es
caracteritza per la utilització del ferro com el metall, utilització importada
d'Orient a través de l'emigració de tribus
indoeuropees, que a partir del 1200 aC començaren a arribar a Europa
occidental. Sembla que no van creuar els Pirineus abans del 900 aC. Aquests
emigrants indoeuropeus, anomenats normalment celtes, encara que el
poble d'aquest nom era només un més dels que formaven part dels desplaçats,
van arribar en un llarg període d'emigracions parcials de grups molt
diferents entre sí, encara que conservaven certs elements homogenis com
una sèrie de llengües indoeuropees i uns hàbits culturals similars.
[...]
Al mateix article trobem un subapartat on parla del nostre territori:
Països Catalans. La divisió tradicional entre la primera i la segona edats del
ferro (cultures de Hallslatt i de La Tène) no té gaire
sentit als Països Catalans.
La producció de nou metall fou introduïda per dues vies:
continental (introducció pels Pirineus mitjançant la invasió de
pobles indoeuropeus hallstàttics entre els segles XI i VIII aC.) i
mediterrània (la incidència dels pobles mediterranis, com els grecs,
fenicis i etruscs, els quals instal·laren colònies a
les costes mediterrànies, influint en els habitants autòctons
mitjançant els contactes comercials a les acaballes del segle VII aC.).
Aquesta doble influència dona lloc a l'inici de la producció del ferro a
les nostres terres, superposant-se amb el bronze final i les cultures
dels camps d'urnes. Tanmateix, la proliferació de la metal·lúrgia del
ferro fou més tardana. Els pobles hallstàttics feien ús del ferro
limitat a objectes ornamentals (fabricats a partir d'una adaptació de la
fosa de bronze que donava com a resultat un ferro de baixa qualitat,
limitant-ne l'ús pràctic), no començà l'edat del ferro fins que els
pobles mediterranis importaren les tècniques d'aceratge, tremp i
reveniment entorn del s.VI aC., ja dins l'època ibèrica, i no és
acceptat de manera generalitzada fins al segle V aC i principis del
segle IV aC.
Jaciments dels camps d'urnes: Millars (Rosselló), Agullana i
Empúries (Alt Empordà), Puig d'en Roca (Gironès), Can Missert (Terrassa,
Vallès Occidental), la Tosseta dels Guiamets (Priorat), El Boverot
(Almassora, Plana Alta).
Jaciment de la Cultura de Hallstatt: Cova dels Encantats (Serinyà,
Pla de l'Estany).
[ca.wikipedia.org
- Edat del ferro. Consulta del 25.02.2024]
|
800 aC - 550 aC aprox. |
Edat del Ferro: primera meitat |
Sobre aquest període, trobem un pòdcast del programa "En
guàrdia!" de Catalunya Ràdio titulat "La
primera edat del ferro a l'Ebre", capítol 914 de 12/03/2022, que
té aquesta introducció:
Durant l'anomenada primera edat del
ferro, entre l'any 800 abans de Crist i l'any 550 abans de
Crist, al nord-est de la península Ibèrica es van succeir un
seguit de processos molt importants en un lapse relativament curt de
temps, com a mínim curt en termes prehistòrics. Els pobles assentats
en aquestes terres van ser els primers de treballar el ferro,
i també els primers de tractar amb uns comerciants arribats
de l'altra banda de la Mediterrània, els fenicis. Els canvis
experimentats en aquesta etapa s'han rastrejat en diversos jaciments
arqueològics de l'Ebre, del Sénia i del Baix Aragó. En parlem amb
Josep m. Solé i Sabaté, historiador, i David Garcia i Rubert,
arqueòleg, doctor en Història per la Universitat de Barcelona,
professor agregat de la Secció de Prehistòria i Arqueologia de la
UB.
La primera edat del ferro és el període
posterior al bronze final, i és la fase que precedeix la cultura
ibèrica, o segona edat del ferro. Les comunitats humanes que van
viure en aquella etapa a les terres on actualment hi ha Catalunya,
el País Valencià i l'Aragó, són conegudes com "els pobles dels
rius", eren les terres regades per l'Ebre, el Sénia, l'Algars, el
Matarranya, el Guadalope i el Bergantes, molt ben comunicades de
manera natural. Tot i que no coneixem el nom que es donaven a si
mateixos aquests pobles dels rius, ens han deixat un patrimoni molt
valuós, precedent directe de la cultura ibèrica dels Ilercavons. Els
canvis intensos d'aquells anys els van protagonitzar persones
dedicades a tota mena d'activitats, sobretot pagesos i ramaders,
però també mercaders, ferrers, fusters, miners, pescadors, pastors,
etcètera, a més a més, les elits indígenes van veure l'oportunitat
de comerciar amb els fenicis i, des del Baix Aragó, van anar baixant
cap a les costes de les terres del Sénia. Entre els assentaments que
es van anar creant, i dels quals s'han localitzat restes, n'hi ha de
tan destacables com el de la Moleta del Remei, a Alcanar (el
poblat més gran de tot el tram de costa entre Peníscola i
l'Empordà); la residència fortificada de Sant Jaume, també a
Alcanar; el poblat del tossal Redó, a Calaceit; o el coll
del Moro, a Gandesa. Aquesta puixança es va frenar en sec
quan els fenicis van marxar cap al 575 aC. Més del 90% dels
assentaments van ser destruïts i abandonats, alguns per
l'esclat de conflictes bèl·lics.
Diuen coses com aquestes:
Aquí es donen dues circumstàncies:
una és que, com que va ser un període bastant convuls en la seva
part final, ha donat com a resultat un volum de jaciments molt
nombrós i amb un caràcter, podríem dir, molt "pompeià", perquè
no hi ha ningú que torni a buscar cap res; quan passa això, marxes
amb el que tens; llavors, tot queda allà i tot queda trencat (el 90
o 95% dels jaciments d'aquest període, acaben així); i l'altra és
que en arqueologia podem aplicar uns mecanismes, que potser els
altres historiadors no apliquen, o apliquen menys, que és la que
emana de l'antropologia social i cultural (hi ha tota una
sèrie de coneixement de com l'ésser humà es comporta en societat, de
manera més o menys recurrent), mitjançant els objectes, etc. I és
molt important que entrem en contacte amb una cultura molt més
avançada que era la que venia de Tir (l'Orient Mitjà, on l'actual
Líban). Estem en la protohistòria i no en la prehistòria.
Aquests pobles no escrivien, i alguns que sí que ho feien no els
entenem, per tant, no és encara història; però resulta que entren en
contacte amb altres pobles que sí que escriuen, i sí que els podem
llegir, amb la qual cosa hi ha una petita informació escrita
d'esquitllada que ens parla d'aquesta gent.
Estem parlant d'uns territoris, el curs
baix de l'Ebre, aproximadament des de Mequinensa cap a baix; les
terres del Sénia, una regió natural que agafa tota aquella part del
sud de Catalunya; al País Valencià, la zona del Maestrat, i aquests
rius afluents de l'Ebre per la seva part dreta, l'Algars, el
Matarranya, el Guadalop, el Bergantes, que són unes terres que just
abans que comenci la primera edat del ferro, el poblament és
desigual; hi ha molta gent que viu a les terres altes del Baix
Aragó des de períodes molt antics del bronze (assentaments,
poblats, muralles...) però, en canvi, a les terres del Sénia,
pràcticament no viu ningú (arqueològicament no tenim
pràcticament res); i a l'Ebre, més o menys, estaven igual. Llavors
hi ha un canvi: és al voltant del 800 aC, aproximadament, que és
quan els hi dona per venir a les terres de per aquí a uns
comerciants mediterranis que, fins llavors, això no els havia
interessat absolutament per res, però a partir d'un determinat
moment venen perquè tenen uns interessos.
Aquests són els fenicis. En un
moment determinat, tenen l'interès de buscar plom (per qüestions
internes). Són un poble que venia de l'Orient Mitjà, però els
fenicis ja estaven instal·lats a la península Ibèrica, tota l'àrea
del Magreb, Sardenya, Sicília, des d'aproximadament el segle IX aC
(a Eivissa tardaran una mica més, però també acabaran estant), amb
factories, amb colònies. La més septentrional que coneixem és la que
estava a Guardamar del Segura, a les comarques d'Alacant. Tota
Múrcia i Andalusia és un rosari autèntic de ciutats fenícies, i fins
a la costa de Portugal. Tenen fama de grans navegants, i tenien ja
molts coneixements de navegació.
Els tres nuclis principals on arriben
els fenicis són: el més poderós, el més notable, en la zona entre
Alcanar i Vinaròs; també en tindríem a la costa del Penedès, molt
potent també, i l'Empordà.
Quan els pobles, relativament nombrosos
de l'interior, s'assabenten que ha nascut un comerç nou que no
s'esperaven, comencen a baixar amb una certa quantitat de gent per
instal·lar-se prop d'aquests fenicis. O sigui, els fenicis són el
pol d'atracció i causa del desplaçament massiu de gent en aquella
època. Els pobles de les terres del Baix Aragó ja tenien un
coneixement molt bo dels territoris de les terres baixes i
costaneres del Sénia, a través de les vies de transhumància, els
passos de Morella, etcètera, transhumància que encara avui dia
se segueix fent i pels mateixos camins de fa 3000 anys; i potser
l'inici és el Neolític, fins i tot.
Per part dels indígenes, els interessos
que prevaldran seran els de les elits, perquè en aquell
moment ja eren societats jerarquitzades, i seran aquestes les
que mobilitzaran a la població amb una certa planificació per crear
noves comunitats, amb aigua, menjar, bon entorn, atalaies, zona
residencial, etc. Les transaccions les devia fer els cabdills
d'Alcanar o Ulldecona.
La presència dels fenicis sembla que no
estaven establers i que tots els jaciments en estudi, com el de Sant
Jaume d'Alcanar, són indígenes. Se suposava que era la residència
d'un cabdill, amb moltes influències fenícies, però en les darreres
excavacions sembla que el component fenici és més potent, més
evident. Aquest jaciment podria ser perfectament un assentament
fenici, però ara per ara no es pot dir.
El món indígena, si més no, aquests
cabdills que han fet tota aquesta dinàmica de moguda de gent, de tot
allò que el fenici li pugui oferir (a canvi de plom), triarà allò
que més li convingui en clau interna, i allò que triarà i que
arribarà massivament a partir d'aquell moment, serà el vi.
No per valor organolèptic, sinó pel valor polític. Els grans
productes que generen tota aquesta moguda són, per la banda fenícia,
el desig de plom, i per l'altra, el desig de vi. No hi havia cultura
de vinya cultivada i no es podia produir vi. Com que era un producte
exòtic i arriba en poca quantitat, serà molt cobejat per totes les
comunitats indígenes d'aquests territoris. Era un bé de prestigi.
Aquell cabdill l'invertirà, per una banda, amb la seva pròpia
població, a qui els regala vi en alguna festa; i, per una altra
banda, amb altres cabdills per tenir-los de cara i rebre, així
contraprestacions.
El jaciment del Barranc dels Gàfols
(Ginestar, Ribera d'Ebre) és un bon exemple de com eren aquells
assentaments. Durant el període del ferro, les dinàmiques de canvi
són moltes; hi passen moltes coses; en realitat, podríem establir
diversos subperíodes, i llavors, això vol dir que comencem el
període, per dir-ho d'alguna manera, amb una tradició arquitectònica
protourbanística que ve de l'edat del bronze final, sobretot en
aquests poblats-tipus com, per exemple, la Moleta del Remei,
d'Alcanar, que és un assentament amb una gran plaça central i
tot de cases (compartint parets mitgeres, com encara ho fem ara),
però encarades cap aquesta plaça (fan com un cercle que és alhora
defensa i muralla); però aquesta societat experimenta molts
contactes i influències que generen nous models. En aquest jaciment
són carrers entrecreuats amb illes amb vivendes, i és que si
aprimes la plaça, ja tens un carrer al mig. Cap al final del
període, trobem elements realment nous, sorprenents. Per exemple,
cap al 575 - 550 aC, quan estem ja a punt d'entrar al període
ibèric, sorgeix el model de casa, podríem dir, aristocràtica, el
model de les cases-torre, unes cases de forma circular, 10
metres de diàmetre, tres pisos d'alçada, de les que no hi ha
referències prèvies. D'on surten i per què són d'aquesta manera,
encara no ho sabem. Les podríem anomenar cases fortes. Surten de les
cendres del món anterior. Arriba un moment que els fenicis deixen
de venir, i aquell món, que s'havia muntat tot amb relació als
fenicis, encara no està prou estabilitzat i aquell món cau
absolutament (amb violència, agressivitat i conflicte) i
d'aquelles cendres sorgeixen uns cabdills, encara més petits que els
anteriors, que controlen poca gent, territoris molt petits, però que
al mig tenen aquesta gran referència d'una casa forta com a símbol,
també, d'aquest personatge.
Tota aquesta dinàmica de creació d'un
món nou a les terres baixes i la xarxa de relacions que això després
crea a partir de l'entrada continuada d'aquest vi fenici (vi
que no deixava de ser una font de poder). Això vol dir que el
sistema que s'està creant és inestable. El poder necessita unes
potes sobre les quals descansar per afermar-se, i com més potes té
aquest poder, més segur i més ferm és. En aquests moments té el vi
per fer-se valer dintre de les seves pròpies comunitats i altres
societats a l'interior; aquesta societat estava un procés d'anar
cercant nous referents per afermar-se, però resulta que al voltant
dels 575 aC, i per causes internes del món fenici, deixen d'arribar.
Deixen de tenir la necessitat d'obtenir aquest plom. També és
veritat que la metròpoli (Tir) té problemes importants amb l'imperi
neobabilònic, etc. i aleshores, com que queda molt lluny, tot es
trenca i aquest món canvia massa. Quan els comerciants deixen
d'arribar, el sistema era massa tendre i, quan hi ha un problema,
quan hi ha una crisi, doncs, si tot va lligat, tot cau com un
dòmino. I això ho veiem molt clarament: violència, agressivitat,
guerres. En Alcanar-Ulldecona tenim la primera guerra, d'alguna
manera, documentada històricament del que avui en dia és el nord-est
de la península Ibèrica i, per tant, de Catalunya. Tot aquest món
cau, i cau estrepitosament.
A partir d'aquí passa el que abans
comentàvem. Com sempre passa en moments de crisi, sempre hi ha algú
qui treu profit, i sorgeixen unes elits, podríem dir menors, de
menor categoria; eren uns petits cabdills que controlaran territoris
molt menuts. Tindran aquest últim cant del cigne, brillant fins a
cert punt, que és el de generar aquest model arquitectònic nou, o
d'aquestes cases de deu metres de diàmetre, tres pisos, com a mínim,
d'alçada, situades a més a més dalt dels turons, com a símbols del
poder. Però al voltant, petites cabanes i això durarà molt poquet
perquè també és molt inestable, i al voltant dels 550 aC,
aproximadament, tot això ja desapareix. I aquí sí que tenim un
problema greu, perquè entre els 550 i 500, aquesta segona
part del s.VI aC., que ja coneixem com la primera meitat de
l'ibèric, no sabem on està la gent. Ens desapareix tota.
Abans hi havia molta gent i ara no sabem on viuen. Si han marxat o
no. La gent se'ns ha esfumat.
Un dels debats que hi ha és si
realment aquesta primera meitat del s.VI és realment ibèric o si és
encara d'una edat del ferro en crisi.
|
|
Edat del Ferro - Ibers |
En el llibre "Maestrazgo, laberinto de silencio",
Montserrat Martínez diu:
La evolución hacia una ocupación del territorio más
densa, selectiva y compleja, denotando un mejor conocimiento del espacio y de
los potenciales recursos, a la vez de una necesidad de control, se comprueba en
los asentamientos de la última etapa del Bronce (grandes estancias rectangulares
-posiblemente para guardar ganado- con grandes mampuestos en las paredes) y
presencia de fortificaciones, en Los Olmos, La Mata, Castellote y Guadalopillo,
que tienen que ver más con un control del territorio que con una
necesidad defensiva, pues en la zona norte del territorio abundan los
establecimientos del Bronce en media ladera, sin protección natural. Todo esto,
junto con la presencia de molinos abarquillados, exponente de la actividad
agrícola que desarrollan, avalan la hipótesis de una intensificación en la
ocupación del suelo, derivada de un desarrollo global de los pobladores.
Finalmente, otro indicador de esta evolución es la abundancia de concentraciones
tumulares -enterramientos bajo túmulos de piedra-, tanto en
la fase final del Bronce como en la siguiente del Hierro I, encontrados
en las áreas citadas anteriormente y en las estribaciones norte de la Sierra
Palomita. La evolución anterior se comprueba también en la zona alta o
meridional. Así lo indican, no solamente las formaciones tumulares aludidas de
Sierra Palomita sino también los numerosos hallazgos localizados siempre que se
realizan prospecciones intensivas, como las llevadas a cabo en Mosqueruela
o en la zona de Galve. Por otra parte, el dualismo entre los pobladores de
las tierras más bajas, donde la agricultura se intensifica, y las tierras
ganaderas, más altas, se irá desdibujando progresivamente hacia un tipo mixto de
actividad, aunque primen uno de los factores sobre los otros.
I afegeix:
Muchos de los yacimientos de la
Edad del Bronce
presentan un nivel de cerámica superficial y débil, correspondiente a la etapa
ibérica, concretamente a la fase denominada
ibérico antiguo,
sin presentar materiales de la fase previa al ibérico, es decir, de la etapa
conocida como Hierro I. En otros yacimientos, por el contrario, sí
aparecen materiales del denominado Hierro I. Todo ello denota que no
es fácil delimitar la transición de la etapa del Bronce final a la del Hierro I
en la zona que nos ocupa; que es evidente el carácter conservador y
retardatario de los materiales cerámicos de los poblados y que se produjo una
ocupación selectiva del territorio, con la consiguiente desaparición de unos
asentamientos, la creación de otros núcleos y la continuidad de muchos de los
anteriores. Esta transformación se llevó a cabo durante los siglos VII y VI
a.C., sobre todo a partir del 700 a.C., cuando se incrementa en el Bajo
Aragón el número de yacimientos arqueológicos correspondientes a la Etapa Hierro
I. [...] Es curioso el que todos ellos son puntos de comunicación
claves entre los valles y en alguno de ellos se han encontrado materiales
interesantes, como la cabeza de carnero, perteneciente al asa de una
vasija, de Valdelosmiros. También ahora tenemos que destacar la presencia de la
explotación metalúrgica, patente en la mina de Valdelastra (Castellote), en las
escorias de la Centenera (Los Olmos), o en el conjunto excavado por el profesor
Burillo en Villardecastillo (La Mata de los Olmos). ¿Qué elementos dinamizaron la transformación de la zona a lo
largo del siglo VI a.C.? No cabe duda que fue la confluencia de los factores
externos -la influencia de la cultura de los Campos de Urnas- y la evolución
propia, interna, de las comunidades de la zona. [...] Coexisten
pacíficamente grupos de población autóctona y otros pertenecientes a corrientes
externas. Con estos elementos se reorganiza la vida colectiva de las cuencas de
los ríos a lo largo de todo el siglo VI a.C. y se preparan las bases para las
transformaciones culturales que se iniciarán en la centuria posterior.
A partir del siglo V a.C., asistimos a un abandono de
la ocupación de muchos yacimientos y a una reestructuración del poblamiento de
las cuencas de los ríos. En el área Norte de la zona se comprueba que
aparecen nuevas estructuras defensivas -la circular, por ejemplo, de La
Solana de Los Olmos. [...] Se trasladan los yacimientos a otros más bajos
y accesibles a las zonas [...] Posiblemente se relacione con la presencia
de nuevos grupos transpirenaicos. Para estudiar esta fase es interesante el
nivel IV del Cabezo de La Guardia, de Alcorisa, donde conviven materiales a
torno, de la fase ibérica antigua y plena, con la cerámica de tradición de la
Primera Etapa del Hierro. En su estudio, hay que tener en cuenta la tesis
del profesor Ruiz Zapatero, quien eleva los orígenes de la iberización de la
comarca a unas fechas anteriores a las habitualmente admitidas.
La iberización significa una intensificación de
los intercambios comerciales, con la presencia de materiales foráneos, como los
fragmentos de una posible stemless o kylix griego, del siglo IV a.C. en
La Guardia de Alcorisa, o de otros materiales importados en el Morrón del
Cid, de la Iglesuela, y la consiguiente aculturación [procés de canvi
cultural] de los pobladores indígenas, por los contactos mantenidos con el
mundo clásico mediterráneo. La presencia del torno en la fabricación
de las cerámicas, la mejora en las técnicas agrícolas; la incorporación
de elementos culturales del mundo grecolatino y el avance cualitativo de
la complejidad cultural, son los elementos que definen el concepto de iberización o
de mundo ibérico. Este proceso de iberización se verá cortado
bruscamente por la conquista romana.
[MARTÍNEZ GONZÁLEZ, Montserrat. Maestrazgo, laberinto de silencio.
Capítulo:
La prehistoria y la antigüedad. p. 41. Parque Cultural del Maestrazgo. Plan de Dinamización
Turística del
Maestrazgo. Teruel. 2003]
|
|
Edat del Ferro |
Fidel Puig, en el
seu llibret sobre l'Anglesola, diu:
Perteneciente
a la I Edad del Hierro fue el hallazgo de un hacha plana, con muñones
diminutos y lados casi paralelos.
[PUIG IZQUIERDO, Fidel
Alejo. La Iglesuela del Cid y su ermita. Datos geográficos e históricos.
pàg. 14.
Imprenta Ferrando. Alcañiz. 1991]
|
s.VIII aC - s.VII aC |
fenicis |
Llegim:
Entre els segles VIII-VII aC, comença l'explotació
sistemàtica de caràcter mercantil de les costes del País Valencià per part
dels fenicis, els quals probablement utilitzaren bases de caràcter
permanent en el nostre litoral. Alguna d'aquestes, com ara la que
possiblement existia en la desembocadura del Segura, servia de focus
d'irradiació d'elements fenicis als pobladors del bronze final [...]. Hi ha
ací una assimilació ràpida d'algunes
noves tecnologies de producció de ceràmiques. Trobem imitacions indígenes de
ceràmiques púniques, primerament fetes a mà i després amb la tècnica del
torn. Cal pensar que, de manera similar a aquest exemple, la penetració
tecnològica degué produir-se en molts altres aspectes: estris agraris,
elements nous d'albarderia i fusteria, elements d'ornamentació, etc. Al
costat de la penetració de caràcter material, estaria la de caràcter
estrictament sociològic, nous costums i sobretot nous valors.
[GIL-MASCARELL, Milagro.
Història del País Valencià.
Capítol 1: "Prehistòria i Antiguitat". p.31.
Papers bàsics 3 i 4. Eliseu Climent, Editor. València. 1992.]
|
s.VIII aC - s.VII aC |
fenicis, cartaginesos, grecs i romans |
Llegim a la Wikipèdia:
Ya antes de la Primera Guerra
Púnica, entre los siglos VIII y VII a. C., los fenicios (y
posteriormente los cartagineses) habían hecho acto de presencia en la
parte sur de la Península Ibérica y en la zona de levante, al sur del
Ebro. Se asentaron a lo largo de estas franjas costeras en un gran
número de instalaciones comerciales que distribuían por el
mediterráneo los minerales y otros recursos de la Iberia prerromana. Estas
instalaciones, consistentes en poco más que almacenes y embarcaderos
permitían no sólo la exportación, sino también la introducción en la
Península de productos elaborados en el Mediterráneo oriental, lo que tuvo
el efecto secundario de la adopción por parte de las culturas autóctonas
peninsulares de ciertos rasgos orientales.
También sobre el siglo VII a. C., los
griegos establecerían sus
primeras colonias en la costa norte del Mediterráneo peninsular procedentes
de Massalia (Marsella), fundando ciudades como Emporion (Ampurias) o
Rhode (Rosas), aunque al mismo tiempo fueron diseminando por todo el
litoral centros de comercio, aunque no destinados a fundar nuevas
polis. Parte del peso comercial griego, sin embargo, era llevado a cabo por los
fenicios, que comerciaban en la Península con artículos de y con destino
a Grecia.
Como potencia comercial en el Mediterráneo occidental, Cartago ampliaba sus
intereses hasta la isla de Sicilia y el sur de Italia, lo que pronto resultó
muy molesto para el incipiente poder que surgía desde Roma. Finalmente, este
conflicto de intereses económicos (ya que no territoriales, puesto que
Cartago no se había demostrado como una potencia invasora) desembocaron en
las llamadas guerras púnicas, de las cuales la primera de ellas no
terminó sino en un inestable armisticio, habiendo generado una animadversión
entre ambas culturas que conduciría a la Segunda guerra púnica, la cual
terminaría 12 años más tarde con el dominio efectivo de Roma sobre el
levante y el sur peninsular. Posteriormente, Cartago sufriría la decisiva
derrota en Zama que la borraría de la escena histórica.
A pesar de haberse impuesto sobre la potencia rival del Mediterráneo, Roma
aún tardaría dos siglos en dominar por completo la Península Ibérica,
ganándose con su política expansionista la enemistad de la práctica
totalidad de los pueblos del interior. Se considera que los abusos a los que
estos pueblos fueron sometidos desde el principio fueron en gran parte
culpables del fuerte sentimiento antirromano de estas naciones. Tras
años de cruentas guerras, los pueblos autóctonos de Hispania fueron
finalmente aplastados por el rodillo militar y cultural romano,
desapareciendo en este proceso de choque cultural, aunque no sin antes dejar
el indeleble ejemplo de la resistencia feroz ante un enemigo muy superior.
[es.wikipedia.org
- Conquista de Hispania. Consulta del 25.02.2024]
|
|
|
|